20080211

Talk To Me

Jag tror en dylik post gör sig bäst på modersmål. Det känns rakare och naknare att skriva det på svenska och norskan är inte på långa vägar där. Could of course have written it in English since that is a language I, at least hope, can express myself fully in. But I keep it Swedish this time.


Var är Det Goda Samtalet - har vi stressat bort det till förmån för korta mail och komprimerade SMS?
-Absolut inte, men det har tappat en del av sin naturliga roll. Jag vet inte om jag skönmålar eller bara har selektivt minne men jag vill minnas att jag under mina tonår hade många givande samtal. Scenen var annorlunda riggad och vi spelade en annan pjäs - men vi var ju samma aktörer. Visst måste det finnas ett behov även idag att prata om liv och död, att säga saker man tänkt på och diskutera ting som har mening?

Vad är ett bra samtal då? -Ja ett som får ta tid är en bra start. För mig behöver det inte vara varken politik eller religion - liv eller död. Ge mig en timme eller fem - blanda och ge från ditt livs kortlek. Ta upp den där incidenten från lågstadiet, berätta om första gången du blev kysst. Låt mig berätta om en liten blyg kille på ett dansgolv. Låt oss diskutera framtid och forntid. Låt dig avbrytas för en kommentar och gör det samma och kom med ett tillägg.

Vad ska vi göra åt det?
-Möt mig i ett soffhörn, ta med ett öppet sinne och låt oss konversera. Stick inom på en lunch, diskutera en aktuell fråga och reflektera över vad som sägs och skrivs om det.

1 comment:

Fredrik said...

Det svåra med det goda samtalet idag är:

1) Folk besitter ofta väldigt mycket kunskap om ett speciellt område och när man träffas så är dessa områden väldigt skilda så man har inte så mycket gemensamt att prata om. Dessa områden bara blir fler och fler allt som tiden går.

2) Folk känner till väldigt mycket men den kunskap man har om saker och ting är endast fragmentarisk och töms ur väldigt snabbt i ett samtal.

3) De områden som folk har gemensamt är ofta rätt tråkiga att samtala om väder vind och arbete är det är i SWE. Eller löpsedeln på kvällstidningen. Oftast i alla dessa samtal så råder det konsensus .